Solo kapitány a hídon

Nem, nem a Star Wars következő epizódjának ízelítőjében rejtélyesen feltűnő Han Solo-ra utaltam, hanem arra, hogy pár nappal a DJI Phantom 3 bemutatóját követően egy másik, szintén kulcsrakész megoldásairól ismertebb cég, a 3D Robotics is lerántotta a leplet legújabb alkotásáról, a SOLO névre hallgató RTF (Ready-to-fly) kvadkopterről.

Noha a 3DR még messze nem veszélyezteti a DJI egyeduralmát a prémium konzumer drónok terén, most először érezhető, hogy valaki közel csapott le a kínai óriás mellett. Talán nem is meglepő, hogy a 3DR nemrég 85 millió dollárt kapott befektetőktől, valamint az is elég jól illusztrálja a helyzetet, hogy a DJI Észak-amerikai CEO-ja, Colin Guinn idén februárban – számos jogvita után a DJI-al – hajót váltott és az egész csapatával átment a 3DR-hez.

3DR-Solo-Drone-hero-960x494

Egyértelműen filmkészítőknek szánják az új trónkövetelőt. A gép opcionálisan GoPro Hero 4-el lesz rendelhető, és itt nem a 4K-s akciókamerán van a hangsúly, hanem azon, hogy míg a DJI továbbra is a zártrendszerű gyári kameráihoz ragaszkodik, addig a SOLO-ra bárki ráépítheti saját tetszőleges képrögzítő berendezését. A fejlesztés során a cég komoly partnerkapcsolatot épített ki a GoPro-val, a kamerát szoftver-szinten nagyon mélyen integrálták a SOLO-val. A kamera WiFi-n, 800 méteres távolságból is elérhető, mindent állíthatunk a telefonunkra telepített alkalmazáson keresztül és működik az élő HD közvetítés is, bár ez utóbbi sajnos nem teljes HD. A SOLO szükség esetén töltheti is a Hero 4-et is, így annak sem kell külön töltenünk az akkuját.

3dr-solo-controller-e1428891176126

A mozifilmhez illő beharangozás szerint, a SOLO a világ első okosdrónja. Ezt mondjuk már párszor hallottuk, de ahhoz képest, hogy eddig miket láttunk ezzel felcímkézve, most helytállóbbnak érezzük, mint valaha. A Pixhawk robotpilóta mellett futó alkalmazásoknak köszönhetően remek az összhang a gimbal, a kamera és a kontroller között. Ebben a cikkben nem részletezzük a számos hasznosabb és haszontalanabb, különféle felvételi lehetőséget kínáló, automata csilivili, intelligens repülési módokat és egyéb hangzatos marketing buzzwordöket (van follow-me funkció, igen); viszont lényeges megemlíteni, hogy a 3DR továbbra is kitart nyílt platformos koncepciója mellett, vagyis a Linux alapokon nyugvó repülésirányítóra minden közepesen kocka felhasználó megírhatja a saját kis alkalmazását. Az Apple-féle üzleti modell, a DJI zárt rendszerével szemben csak akkor válhat előnnyé, ha majd a fejlesztők valóban elkezdenek alkalmazásokat feltölteni a DroneKit fejlesztői portálra.

A kontrollerben is helyet kapott egy mikroszámítógép, erre állításuk szerint a különféle kameraopciók és a hatalmas képek feldolgozása miatti megnövekedett számítási teljesítményigény miatt volt szükség. A cél mindenek előtt az, hogy a felhasználónak ne kelljen egyszerre a drón irányítására és a felvételek készítésére, komponálásra figyelnie. A SOLO önállóan, vagy előre meghatározott paraméterek mentén összehangolja a multirotor és a kamera mozgását. Erre szolgálnak a kontroller tetején levő, egyébként kitűnően kézre álló szabályozók.

ff74a922c4bd79d3

A 3DR ha akarná, se tudná letagadni, hogy szinte kizárólag az amerikai piacot célozta meg az új drónnal. A géphez mellékelt őrült mennyiségű szolgáltatásból ez világosan kiderül. A 30 nap pénzvisszafizetési garanciával érkező SOLO folyamatosan jelentget a repüléseinkről egy repülési napló formájában, amelyet a 3DR folyamatosan monitoroz és, ha olyan problémát látnak benne, ami rajtunk kívülálló okból okozott volna zuhanást vagy sérülést, úgy megtérítik nekünk az esetleges javítás költségeit (ez vajon fordítva is igaz? Ha kiderül, hogy világbénái voltunk, érvénytelenítik a garanciát?).
A frissítések vezeték nélkül érkeznek WiFi-n, semmi USB kapcsolat, semmi ráhatásunk nincs.

sa11a-3dr_solo1_1

Ha a kvadkopter építéshez látszólag igencsak értenek a 3DR-nél, az árazáshoz már talán kevésbé. Az ára megegyezik a Phantom 3-éval ($1000 az alapgépért és további $400 a GoPro Hero 4-ért), vagyis vagy rettenetesen el vannak telve maguktól a gépük minőségét illetően, vagy nem figyeltek órán, amikor a kompetitív árazásról volt szó… mindamellett, hogy a kereskedők nem fogják őket a szívükbe zárni, akár még be is jöhet nekik.

Gabriel

Gabriel 1984 óta foglalkozik modellrepülők építésével, robbanómotorostól a mai elektromos hajtásúakig. Hosszabb szünet után, nemrég kezdett el kvadkopterek építésével foglalkozni és ez az új irány szinte azonnal beszippantotta. Ebből a lelkesedésből és a hobbi szeretetéből szeretne olvasóinknak minél többet továbbadni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.