Magyarországi drónozás feltételei

Játékok, de nagy bajt okozhatnak

Az egyre könnyebben elérhető drónok terjedésével nem tartja a lépést sem a hatóság, sem a felhasználói közösség. A cikk célja, hogy különböző eseteket jegyezzen le a hozzájuk tartozó jogszabályokkal, és iránymutatást adjon a legálisan drónozni szándékozó embereknek. Mivel a jog egy olyan terület, ami folyamatosan módosul, a cikket is igyekszünk a drónos közösséggel frissen tartani.

A drón az angol drone szóból ered, ezt a nevet pedig a fullánk nélküli hím méh után kapták becenévként azok a legénység nélküli légijárművek (UAV unmanned aerial vehicle), melyek, mint nevük is elárulja, fedélzeten tartózkodó pilóta nélkül is képesek repülni. A fogalom tehát felöleli az összes olyan repülőeszközt, melynek mozgása irányítható, de fedélzeti legénységet nem igényel. A pontos definíció azért fontos már itt az elején, mert nagyon sokan olyan téves hasonlatokat próbálnak hozni a drónozási szabályok bagatellizálására, melyeknek helytelenségére ez a jól megfogalmazott definíció ad magyarázatot.

Persze drón és drón között is vannak különbségek. Szép példa lenne erre, ha egy USAF BIG SAFARI programban fejlesztett General Atomics MQ-1 Predatorral megjelennék valahol a légtérben, eközben pedig egy DJI Phantom videózná valamelyik nagyvezírünk tanyáját. Eltekintve Abszurdisztántól (bármilyen hasonlóság Magyarországgal csupán a véletlen műve), ahol valószínűleg az utóbbira inkább küldenének elfogó vadászgépeket, mint az előbbire, azért szerintem nyilvánvaló minden ember számára, hogy melyik fenyegetné jobban a közbiztonságot.

General Atomics MQ-1

De miért kell ügyet csinálni a játék drónokból? Jogos a kérdés (és itt kell leszögeznem, hogy nem mindennel értek teljesen egyet, de ezek a tények). Hogyan okozhat problémát a nemzetbiztonságban akár egy tenyér méretű minicopter?

Nos, erre számos választ lehet adni, melyek egy része jogos, másik része teljesen paranoid. Felteszek inkább néhány költői kérdést, amiből érződik, hogy a szabályozatlan drónozással lehetnek jogi problémák:

  • Bicajozom, egyszer csak fejbenyom egy drón, beesek egy busz alá. Kit pereljek?
  • Reptetem a félmillás drónomat, és belém jön a szomszéd hülyegyerek a TESCO gazdaságos drónjával. Mindketten lezuhanunk, a gép összetörik. Melyikünk volt a hibás?
  • Ki a felelős, ha az én drónom műszaki hibája okozta a balesetet?
  • Leereszkedik egy drón a zárt udvaromba, és levideóz, miközben nudizok. Ezt lehet?
  • Megcsibészeltetem a kutyámmal a kukkoló drónt. Jogosan tettem?
  • Másnap visszajön egy másik drón, és mérgezett kaját hoz a kutyámnak. Elkapom, de hogy találom meg a tettest?
  • Egy robbanószerkezettel felszerelt drón becsapódik a gyíkember szimpatizánsok tüntetésén. Ugyanaz a kérdés, mint az előbb. Honnan tudjuk meg, hogy ki volt?
  • Egy védett sas megtámadja a drónomat, és közben súlyosan megsérül, hibás vagyok?
  • Nekimegyek egy sikló- vagy sárkányrepülőnek, és az lezuhan. Ő ütött el engem, vagy én őt?

Vagy egy megtörtént eset: a Szigeten valamelyik okos a levegőből akarta felvenni a lufieresztést. Az első lufit szétkapta a gép, és becsavarta a madzagját. Az még a kisebbik dolog, hogy a gép lezuhant, de a Li-Po akksi egyik cellája kigyulladt, és a többi cellát szétrepesztette. Csak a szerencsén múlt, hogy 6 méterre aludtam tőle a fűben, így csak a rajtam átrohanó katasztrófaturistákra kellett ébrednem, nem arra, hogy ég a fejem.

Ezen esetek elkerülésére és/vagy szabályok alá vonására tehát szükség van.

RaZoR

RaZoR fiatal mechatronikai mérnökként keresi a kihívásokat a távirányítású és autonóm járművek világában. Megszállott buherátor, mindent szétszed, átalakít, saját megoldásokkal próbál feljavítani. Mindeközben fiatal mérnökhallgatókat mérgez az informatika, elektrotechnika és a robottechnika rejtelmeivel.

2 thoughts on “Magyarországi drónozás feltételei

  • 2016. augusztus 31. at 00:30
    Permalink

    Aki veszélyt okozó módon akarja a drónját használni, azt nem fogja érdekelni, hogy mik a szabályok. Ezért szerintem felesleges lenne szigorú szabályokat hozni. Fejlődik a technika, nem kell, és nem is lehet megállítani. El kell fogadni, hogy nem lehet birkaként kezelni az embereket.

    Reply
  • 2016. augusztus 31. at 00:55
    Permalink

    Egyetértek bizonyos mértékig. Annak viszont szerintem van értelme, hogy mindenképp felelősségbiztosításhoz kötött a dolog. Nagyon könnyű kárt okozni egy ilyen géppel, de olyankor fizetni viszont senki se szeretne… Az más kérdés, hogy ennek a biztosításnak nem kellene ilyen mértékűnek lennie, mint amennyiért jelenleg “mérik” a biztosítók, hiszen a drón reptetők nagyon nagy százaléka játékkategóriás gépeket reptet…
    A felelősségbiztosítás meglététől mondjuk a kijelölt RC reptereken talán eltekintenék, meghagyva azoknak a “tanpálya” jellegét, hogy egyáltalán el lehessen kezdeni a hobbiban mozogni anélkül, hogy nagyobb összegeket ki kelljen ezért adni.

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.