DJI Phantom 4 Pro: Gyorsabb, hosszabb, próbb?

A DJI nem is olyan régen állította el a lélegzetünket az első összecsukható drónjával, a Mavic Pro bemutatásakor. Először volt elérhető mind repüléssel, mind képalkotással kapcsolatos csúcstechnológia egy olyan termékben, amely 1 200 dollár (360 000 Ft) alatt került piacra. Már gondolatban temettük is a Phantom 4 vonalat, amíg a vállalat be nem jelentette a Phantom 4 Pro-t.

Külsőre pont úgy festhetne akár az elődje, sokkal izmosabb akkumulátort kapott, egy sokkal jobb kamerát és akadályelkerülést minden irányból.

A design

Ami a küllemet illeti, nagyon kevés különbség van a Phantom 4 Pro és elődje, az eredeti Phantom 4 között. Ez egy jókora nagy, fehér, műanyag kvadkopter, ami robosztus kinézetű lábakon áll.

Ezeknek a lábaknak a tövénél elöl is és hátul is két pár szenzort találunk. Egy sor másik van végig az oldalán és a hasán, azokkal a kamerákkal együtt, amelyek videóra veszik fel a felszállásunkat, hogy a visszatéréskor képes legyen beazonosítani a felszállásunk pontos helyét.

A Mavic-kal ellentétben, a kamerarendszer a drón alatt helyezkedik el egy háromsíkú kamerastabilizátoron, amely a kamerát még a legzordabb körülmények között is stabilan tartja. Mind a 4 kar végén egy-egy színes (2 piros és 2 fehér) fény helyezkedik el, hogy jobban megtalálja a szemünk a gépet a levegőben és rögtön lássuk milyen irányba halad.

Ebben az ismerős műanyag házban egy nagysűrűségű 5870 mAh akkumulátor kapott helyet, amely optimálisan 30 perc repülési időt biztosít. Ez mindenképp előrelépés — ha nem is korszakalkotó — a Phantom 4-ben található 5350 mAh akkumulátorral szemben, azonban a Phantom 4 Pro gazdaságosabb energiamenedzsmentjével párosítva ez jóval többet jelent párszáz mAh-nál.
A nagyobb sűrűségnek köszönhetően az akkumulátor az előzővel megegyező alakú és méretű.

Egy új kamera

Míg a drón alakja ismerős, atovábbfejlesztett kamerarendszer sokkal professzionálisabb minőségű képeket és videót rögzít.

Az új nyolc lencsetagú objektív mögött egy óriási 1-hüvelykes 20 megapixeles szenzor dolgozik, amely 12 blendényi dinamika-tartományt vonultat fel, hogy biztosítsa a részletdússágot, kontrasztot és színhűséget a legszélsőségesebb fényviszonyok mellett is — csak, hogy érzékeltessük mekkora dolog ez, pár évvel ezelőtt a nagyformátumú 50-60 megapixeles Pro digitális hátfalak kínáltak ekkora dinamika-tartományt 6-8 milliós ár mellett.
Ez azt jelenti, hogy fényszegény környezetben lényegesen javult a teljesítménye, de azt is, hogy a képérzékelő majdnem 4x akkora mint elődjében.

A Phantom 4 Pro új kamerája
Farkasszemet néztünk az új kamerával

Ezen kívül egy valódi mechanikus zárat kapott, hogy az ún. “rolling shutter” (Szerk: elnézést kérünk, de nem tudunk rá szép magyar kifejezést. Ha valaki ismer kérjük írja meg. Köszönjük!) okozta torzítás megszűnjön és sokkal selymesebb, fluidabb mozgóképeket rögzítsen. Ezt az is elősegíti, hogy a Phantom 4 Pro képes 4K felbontású videó rögzítésére 60 képkocka/másodperc sebességgel is! Ez pont a Mavic Pro sebességének a kétszerese.

A videocodec-fanatikusok boldogok lesznek, ha megtudják, hogy az új kamera H.264 4K-t rögzít 60 fps mellett, míg H.265 4K-t 30 fps mellett, mindkét formátumot 100 Mbps adattömeg mellett.

Önálló repülés

Amit többek között a legizgalmasabbnak találtunk a DJI Mavic Pro tesztelésekor, az az önálló repülési és követési képessége. Ezeket természetesen megkapta a Phantom 4 Pro, de még többet is!

Az egyik új lehetőséget Draw-nak (rajzolás) hívják, amely lehetővé teszi, hogy egy egyszerű vonalat húzzunk a képernyőn és a drón abba az irányba kezd repülni, megtartva a magasságát. Ezt megtehetjük úgy, hogy a kamera fixen a repülés irányába néz, vagy szabadon irányítható mindenfelé.

Phantom 4 oldalszenzorok
A Phantom 4 oldalszenzorai

A Mavic-hoz hasonlóan, felismer tárgyakat, mint biciklik, emberek, autók és képes követni őket. Kiválaszthatjuk a Trace (követés) módot, hogy kövessen egy tárgyat elölről vagy hátulról, a Profile (profil) módot, hogy a céltárgy vagy célszemély mellett repülve kövesse azt, vagy Spotlight (reflektorfény) módot, hogy a kamera folyamatosan a céltárgyon/-személyen maradjon miközben szabadon repül körülötte.

Egy nagyon érdekes két új lehetőség a TapFly, amely lehetővé teszi, hogy bárhová koppintsunk a képernyőn és a drón abba az irányba kezd repülni, míg a TapFly Backward funkciótól az ellentétes irányba indul el. Mindkét üzemmód esetében az akadálykikerülés biztosítja, hogy nem fogunk fának, sziklának vagy épületnek csapódni.

A Return to Home korábbi modelleken is megjelent már, de lényegesen továbbfejlesztették a Phantom 4 Pro esetében. Automatikusan képes kiválasztani a legjobb hazatérési útvonalat a környezeti viszonyoknak megfelelően, valamint folyamatosan rögzíti a felszállás óta megtett utat, amelyet képes (nagyjából) pontosan visszakövetni, hogy visszajusson oda, ahonnan felszállt.

Visszatéréskor pontosan ugyanoda képes leszállni, ahonnan felszállt.

Akadályok? Milyen akadályok?

A DJI professzionális termékvonalának egyik nagy vonzereje az akadályelkerülés. Míg a Mavic Pro elöl és alul kapott szenzorokat, hogy elkerülje a fákat és egyéb tereptárgyakat repülés közben, a Phantom 4 Pro bármilyen irányból képes érzékelni az akadályokat.

Phantom 4 alján levő szenzorok
A Phantom 4 alján levő szenzorok

Szenzorok vannak rajta az elején, a hátulján és mindkét oldalán, melyek képesek az akadályok felismerésére kb. 30 méter távolságból előtte és mögötte. A hasán is vannak szenzorok, így gond nélkül repkedhetünk oldalirányba, előre és hátra vagy akár lefelé, képes lesz bármit észrevenni, ami közeledik vagy emelkedik alatta és elkerülni az ütközést. Akár egy keskeny ajtónyíláson is átröpülhetünk anélkül, hogy elkapnánk az ajtófélfát.

Ami igazán ledöbbentő az az, hogy akár 50 km/h sebességgel is repülhetünk, az akadályelkerülés gond nélkül működni fog. Egyedül Sport módban kapcsolja ki a szenzorokat, mivel ott a sebesség már felmehet akár 65-70 km/h-ra is.

Új kontroller

Először a Phantomok történetében, nem lesz szükségünk mobiltelefonra, hogy lássuk amit a kamera lát, legalábbis ha a drágább “+” modellt vesszük. A Phantom 4 Pro+ távirányítója egy beépített 1080p felbontású 14 cm átlójú kijelzővel rendelkezik, amely a DJI szerint kétszer világosabb, mint egy mobiltelefon kijelzője.

A DJI GO App egy optimalizált változatát futtatja, amit eddig le kellett külön tölteni és feltelepíteni iOS vagy Android telefonunkra. Mivel erősen optimalizált, sokkal kevesebb a késleltetése, ami azt jelenti, hogy a valósidejű videófolyam sokkal közelebb áll a valós időhöz, mint eddig valaha és nem késik úgy, ahogy korábban a telefonos App-pal.

Ahogy a Mavic Pro távirányítója, úgy a Phantom 4 Pro kontrollere is a cég Lightbridge technológiáját használja, hogy a kontrollernek egy 6,9 km-es hatótávolságot biztosítson. Ennél már csak az vadabb, hogy FullHD felbontású videófolyamot képes a kijelzőre varázsolni. Az már csak hab a tortán, hogy a kontroller akkuja 5 óra üzemidő után igényel csak töltést.

A kontroller egyébként egy nagy, fehér műanyag “cucc” a megszokott két joystick-es felépítéssel. A további két gomb a felületén a bekapcsoló- és a “Return to Home” (gyere haza) gomb, amely arra utasítja a drónt, hogy térjen vissza a kiindulási ponthoz.

Első benyomásaink

Amikor a Mavic Pro-t piacradobták, úgy tűnt a Phantom 4 napjai meg vannak számlálva. Aztán jött a Phantom 4 Pro továbbfejlesztett kamerával, akkumulátor-élettartammal, vadiúj kontrollerrel, több repülési móddal és magas színvonalú akadályelkerüléssel.

Annak ellenére, hogy sehol se olyan praktikus kiszerelésű és könnyen szállítható, mint a Mavic Pro, úgy gondoljuk mindenképp meg fogja találni a képileg és professzionálisabb funkciókra éhes közönségét. Valamivel drágább, mint a Mavic Pro (570 000 Ft átszámolva. Nem ismerjük a hazai árakat a cikk írásakor), de mindenképp a jelenlegi legjobb ár/érték arányú termék a DJI háza táján.

Gabriel

Gabriel 1984 óta foglalkozik modellrepülők építésével, robbanómotorostól a mai elektromos hajtásúakig. Hosszabb szünet után, nemrég kezdett el kvadkopterek építésével foglalkozni és ez az új irány szinte azonnal beszippantotta. Ebből a lelkesedésből és a hobbi szeretetéből szeretne olvasóinknak minél többet továbbadni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.