DJI Phantom 4 a láthatáron

Kikerüli az akadályokat, gyorsabban repül és követi minden lépésünket

Úgy gondolom, hogy aki épített már modellrepülőt vagy multirotor gépet kevesebb annál frusztrálóbb és gyomorgörcsös dolgot tud, mint amikor egy fán akadunk fenn vele, vagy a szomszéd házának megyünk neki. Pontosan ebből az okból kifolyólag gondolom úgy, hogy ennek az évnek a sztártulajdonsága multirotor gépeknél az akadály-kikerülés lesz. Pontosan ennyivel lesz leginkább több a DJI legújabb, Phantom 4 névre keresztelt drónja elődeinél és a konkurencia nagyrészénél.

phantom4-1

A Phantom 4 elülső optikai szenzorokkal rendelkezik majd (“szemekkel”), amelyek segítenek navigálni a terepakadályok körül 0.7-től 15 méteren belül, vagy amennyiben nem talál megkerülési lehetőséget egyszerűen megáll az akadály előtt és ott lebeg, amíg nem irányítjuk el onnan.

Ezek a szenzorok abban is segítik a drónt, hogy “hazaútján” elkerülje az útjába kerülő akadályokat, amennyiben a Return-to-Home (“gyere haza”) biztonsági funkcióját aktiváljuk. Ez annyit tesz, hogy nem kell aggódni Ön és Phantom 4-e között útban levő épületek, fák miatt.

Azonban mielőtt túlzottan felhergelnénk magunkat, muszáj megjegyezni, hogy a Phantom 4 előjelzett ára 1 399 amerikai dollár, vagyis nyersen átszámolva is 394 000 Forint (mire ide elér, legalább bruttó 500 000 Forint lesz az ára). Az értékesítést április 1-től tervezik (hazai dátumokat még nem ismerjük).

Több önállóság, jobb videó

Tehát a Phantom 4 mindenféle optikai szenzora révén el tudja kerülni az akadályokat, amikor irányítjuk, de legfőképp arra is képes őket használni, hogy önállóan közlekedjen. Az ActiveTrack elnevezésű új repülési üzemmódja az új szenzorokat használja arra, hogy kövessen egy kijelölt célpontot. A különböző “kövess engem” jellegű funkciók nem újdonság számban mennek DJI-nál (vagy más gyártóknál), mégis eddig tipikusan a GPS-re hagyatkoztak a céltárgyak követésére, mely GPS adatokat a céltárgyon elhelyezett, vagy célszemély által viselt GPS egység szolgáltatta. Ez nem egy túl pontos megoldás és lassan tud csak reagálni az irányváltozásokra.

Az ActiveTrack lehetővé teszi, hogy a képernyőn csak rákoppintsunk a követni kívánt céltárgyra vagy célszemélyre és a Phantom 4 követni fogja, folyamatosan a kamera középpontjában tartva azt, amit vagy akit kijelöltünk a számára. A DJI azt állítja, hogy ez akkor is igaz, ha a követendő valami időközben alakot vált vagy elfordul, illetve más emberek vagy tárgyak a látótérbe kerülnek. Mindemellett folyamatosan szabad beavatkozásunk van a kameramozgásba, hogy az áhított vágást megvalósítsuk és ne ragadjunk le annál, amit a drón kínál nekünk.

Másik új üzemmód a TapFly. Lényegében annyit tesz, hogy “koppintásrepülés” és – ahogy a neve is sejteti – annyit tesz, hogy a Phantom 4 oda fog repülni, ahová dupla-koppintunk a képernyőn, közben kikerülve az útjába kerülő akadályokat. Koppintsunk egy másik célállomásra menet közben és az aktuális helyéhez képest újraszerkeszti az útvonalát és odarepül. Ha eközben bármikor meg szeretnénk a drónt állítani, az új Pause gomb segítségével megtehetjük. A drón ahol épp tartózkodik, megáll és egy helyben lebegni kezd.

Phantom 4

Na? Versenyzünk?!

Ha az előző generációs Phantomok elég gyorsak is voltak, elsősorban képalkotásra lettek kitalálva, nem versenyezésre. Hogy bővítsék a megcélzott vásárlók körét, a DJI áramvonalasabbá tette a Phantom 4 testét és a gimbalt, valamint megajándékozott bennünket egy Sport móddal. Csak kattintsunk át egy kapcsolót a távirányítón és a kvadkopterünk előre fog billenni és akár 72 km/h sebességre is képessé válik. Sokkal gyorsabban képes emelkedni és süllyedni, így a felvételünket is sokkal gyorsabban beállíthatjuk, de sokkal élvezetesebbé válik a versenyszerű repülés is.

A DJI ígérete szerint 28 perc repülési idő áll rendelkezésünkre (nyilván nem végig 72 km/h-val) az új akkumulátor architektúrának, hatékonyabb motoroknak, fejlettebb energiagazdálkodásnak és az áramvonalasabb testnek köszönhetően. Ez konkrétan csupán 5 perccel több, mint a Phantom 3 Professional esetében, de van, amikor csak az az 5 perc hiányzik egy felvétel végéhez, nemde?

Apropó felvétel. A kamera alig változott a Phantom 3 Professionalhoz képest. A DJI egy új lassított felvételi üzemmódot ígér, amely 1080p felbontásban 120 ftp-sel rögzít nekünk, valamint az objektíven is dolgoztak, amitől sokkal kevesebb kromatikus aberrációt tapasztalunk majd (elszíneződés a kontrasztos éleknél) és a kép sarkai felé is sokkal élesebb lesz. Ez azért is jó hír, mert a kamerát fixen szerelték fel, vagyis szállításhoz sem lehet eltávolítani, vagy esetleg később nagyobbra, jobbra cserélni. Hasonlóan a kamerához, a “lábai” is fixen rögzítettek és nem összecsukhatóak, cserébe rövidebbek lettek és távolabb kerültek egymástól a stabilabb leszállás érdekében. Azért összecsukható vagy levehető lábak jól jöttek volna ennyi pénzért.

Összességében egy kiváló készüléknek ígérkezik, izgatottan várjuk, hogy kézbe vehessünk majd egy kereskedelmi darabot.

Gabriel

Gabriel 1984 óta foglalkozik modellrepülők építésével, robbanómotorostól a mai elektromos hajtásúakig. Hosszabb szünet után, nemrég kezdett el kvadkopterek építésével foglalkozni és ez az új irány szinte azonnal beszippantotta. Ebből a lelkesedésből és a hobbi szeretetéből szeretne olvasóinknak minél többet továbbadni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.